REJSER

Jeg er forelsket i et andet land….

17. juli 2020

Hvis man følger bare en lille smule med på min instagram, er det nok svært, ikke at have opdaget, at vi pt er på sommerferie i Østrig. En tur vi har villet afsted på, og samtidig har villet aflyse så mange gange i løbet af dette underlige forår. Jeg har beholdt håbet til det sidste, og da der endelig blev givet grønt lys til vi kunne komme afsted, var jeg lykkelig som havde jeg vundet i lotto. For jeg ELSKER det her land og især dette sted, Bergwiesenglück!!!! Vi var her for første gang sidste år, og jeg var slet ikke i tvivl om, at mit største ferieønske for i år, var at komme tilbage igen. Derfor bestilte vi endnu en tur herned allerede i Januar måned, altså inden verden gik af lave.

Hvad er det så der gør det så særligt hernede? På den ene side kan jeg ikke forklare det – på den anden kan jeg fortælle i flere dage omkring det. Først og fremmest er det nok roen, hvor lækkert og gennemtænkt her er og sidst men ikke mindst udsigten til de uvirkelige kæmpe store bjerge og den imponerende natur. Derudover er det her muligt for mig, at få nogle af de ting jeg selv værdsætter ved ferie, samtidig med, jeg ikke føler jeg skal gå på kompromis med underholdning til ungerne. Vi kan alle holde ferie her på lige fod uden at skulle gå på kompromis.

Bergwiesenglück er et såkaldt Villa Hotel. Det betyder, at du tjekker ind som på et hotel, men i stedet for et værelse , har du din egen villa (chalet/stadl) Du får gjort rent hver dag, der er linned og håndklæder, shampoo osv på badeværelset, morgenmad hvis du ønsker det og i det store hele, nøjagtig det samme som hvis du overnattede på et helt almindeligt hotel. Du har bare markant mere plads, og et køkken, så du kan lave din egen mad, hvis du skulle blive træt af at spise ude. Her ligger en virkelig anbefalelsværdig restaurant, hvilket er ret så smart, da det giver mulighed for at indtage en lækker middag, uden nogen skal til at køre hjem. Der er et virkeligt fint udvalg til børnene, og Alexander spurgte selv, om ikke vi kunne komme derned og spise nogle flere aftener, da det havde været så hyggeligt. Det er en pæn restaurant, men med plads til børnene.

Der er kun 12 villaer (Chalet/Stadl) i alt, og med plads til 6 personer i hver, giver det max 72 personer på én gang. Der findes dog også et par 2 personers Suiter, så totalt ikke mere end max. 76 gæster hvis hotellet er fuldt booket. Det betyder at vi som oftes har haft poolen for os selv når vi har været der. Hvis ikke, har det været max 2-4 personer ud over os. Det samme er gældende for legehuset, som er kommet til siden sidste år. Ungerne har haft det for sig selv, pånær en enkelt gang hvor 2 andre børn legede derinde da vi kom. Det er virkelig én af de ting jeg værdsætter ved at være her. Der er plads, tid og ro, til at vi kan være sammen som familie. Det betyder selvfølgelig også, at er man typerne der gerne vil have 10 nye legekammerater til ungerne, og skabe nye venskaber med de andre der har valgt at holde ferie samme sted som en selv, så er dette nok ikke det rigtige sted at tage hen. Ikke at man ikke kan have en dialog med de andre gæster, for alle er rigtig søde og imødekommende – både gæster og medarbejdere – men det er ligesom ikke det der er lagt op til, som der fx. er på mange charterferier eller campingpladser.

Selve huset er i 3 etager. Indgangen er i stueetagen, som indeholder entre, et lille toilet, værelse med en køjeseng, et udvidet tekøkken, spiseplads, stue/opholdsrum og udgang til den fantastiske terrasse med udsigt over hele området. Kælderetagen er spa afdeling. Her er der en stor bruser med spa indstillinger, en slange med koldt vand, sauna og udgang til husets anden terrasse med hot tub. Går man op på førstesalen ligger der 2 klassiske dobbeltværelser med eget badeværelse, og garderobe. Det hele er udført i lækker moderne, pæn og hyggelig stil, der dog stadig indikere, at du befinder dig i Tyrol.

Bergwiesenglück ligger i byen See ca. 15-20 km fra Ischgl. Noget af det fantastiske ved netop dette område er, at når man betaler sin turistskat (3 EUR pr. person pr. nat) for overnatning på et af områdets hoteller, modtager man et Silvretta Card All Inclusive. Kortet giver gratis adgang til mange af områdets aktiviteter. Fx. er det gratis at benytte alle lifter, badesøer, svømmehaller og at køre på Silvretta Hochalpenstrasse. Det betyder, at vi stort set ikke bruger penge på oplevelser mens vi er der, og derfor kan bruge lidt ekstra på selve opholdet. Vi har fx. igen i år taget en tur til Samnaun i Schweiz, udelukkende med lifter. Det tager ca. 1,5 – 2 timer at komme fra Ischgl til Samnaun. Man skal med 5 forskellige lifter, og er vejret godt, er det virkelig en smuk tur, som vi alle 4 har hygget os på. Vi er gerne taget afsted fra morgenstunden, da vi så har kunnet spise frokost i Samnaun, kigget lidt i butikker, og så taget lifterne retur igen kl. 14.30, så vi har været sikre på, at kunne nå hele vejen tilbage igen inden den sidste lift lukker. Det har været en virkelig fin dagstur for os alle.

Det er nok en underdrivelse at sige, at jeg er dybt forelsket i dette naturskønne land, og ligesom Østrig har været vores sommerferie destination de sidste 3 somre, så fortsætter vi nok med at tage herned fremadrettet. Vi er ikke garanteret godt vejr, som hvis vi var taget længere sydpå, og det er selvfølgelig en faktor man skal være indstillet på, men når det så er sagt, så er denne sommer første gang vi har oplevet discideret dårligt vejr 3 dage i streg. De andre år, har vi haft sol hver eneste dag. Nogle med en enkelt byge, men dagene er blevet brugt i shorts og t-shirt. Jeg vil derfor altid kunne give Østrig – og især Bergwiesenglück mine varmeste anbefalinger, og jeg er helt sikker på, det ikke er sidste gang jeg har overnattet i en af deres villaer.